Het proces


 Tegenwoordig werken er meerdere bedrijven mee aan het maken van 1 soort parfum. Zo krijgt een parfumeur of bedrijf de opdracht van een modehuis of beroemdheid in een brief. Daarin wordt omschreven waaraan de geur moet voldoen en welke gedachten en/of herinnering het op moet roepen. Of welke illusie het moet creëren. Dit gebeurd naar aanleiding van marktonderzoeken en het is dus niet vreemd dat er ook een onderzoeksbureau aan meewerkt. Deze onderzoekt de doelgroep met leeftijd, geslacht, persoonlijkheid, status, lichaamsgeur enz. Soms worden er zelfs geluid en/of beeldmateriaal meegezonden om een sfeer te benadrukken. Hier gaan dan verschillende neuzen mee aan de slag.
Gemiddeld neemt dit zo’n anderhalf jaar of soms langer in beslag tot de uiteindelijke geur er is met goedkeuring van de opdrachtgever. Soms worden geuren in de tussen tijd aangepast in opdracht van de opdrachtgever of wordt de doelgroep aangepast of worden bepaalde ingrediënten verboden of per wet verandert in hoeveelheden.
Soms komt er ook een discussie tussen de opdrachtgever en de parfumeur omdat de parfumeur overtuigd is van zijn/haar creatie en er niets in of uit wil halen.

Tegenwoordig worden alle ingrediënten van een parfum geproduceerd door fabrieken. De zeer kwetsbare grondstoffen worden ook wel in het land van herkomst verwerkt. . De meeste parfumeurs kopen in bij de fabriek, maar er zijn er ook die direct bij de kwekers inkopen. Daarna worden door middel van het doseren en mengen van de kunstmatige grondstoffen en de natuurlijke grondstoffen een concentraat geproduceerd.
Weer andere parfumeurs zenden hun gekozen grondstoffen naar bedrijven die de samenstellingen door middel van een formule samenstellen. Vervolgens worden de concentraten in grote roestvrijstalen vaten gedaan. Dit om het concentraat langer met de alcohol in contact te houden wat goed is voor de optimale geurkwaliteit. Dit noemen we macereren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten